Categories

Orchestra

Posted By On 28 Aug 2017

solo clarinet quartet & symphony orchestra 22′

Commissioner

Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet & Sweelinck Orkest Amsterdam

First Performer

Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet & Sweelinck Orkest Amsterdam, Konradin Herzog conductor. Concertgebouw Amsterdam, the Netherlands, the 18th of June 2019

Publisher

Donemus Publishing BV, the Netherlands
not available yet

Related work

  • ‘Fado da Tormenta’ for Ana Moura and the Netherlands Wind Ensemble
  • Ciudades for clarinet quartet

Movements

  1. Rin (Rhine, Waal bij Bemmel)
  2. Mississippi (near New Orleans)
  3. Río Chao Phraya (Chao Phraya River, at Bangkok)
  4. Río Surinam (Surinam River, bij Botopasi)

Program notes (dutch)

Ik werd geboren aan de rivier, zwom in haar wielen, schaatste op haar strangen, fietste 6 jaar lang over de dijk naar de grote stad en werkte tenslotte in de binnenvaart. 
Uiteindelijk kwam ik terecht in een stad zonder rivier en miste haar iedere dag. Om haar vijftien jaar geleden weer terug te vinden.
 
Het stromende water van de rivieren is het bloed van onze planeet, tegelijkertijd troostend, voedend, verkeersader en bedreiging. Dit is mijn ode aan die stromen, iets wat al jarenlang op mijn wensenlijst stond.
 
Vier portretten van 4 rivieren die veel voor mij betekenen en dan ook nog een specifieke plek aan ieder van die stromen:
De Rijn; rivier van mijn geboorteplaats, meer precies de Waal bij Bemmel. Met daarin verwijzingen naar klanken van anderen die over de Rijn schreven.
De Mississippi bij New Orleans waar mijn zwager en zijn familie zijn neergestreken, met als motor een ‘Stomp/Ragtime’ achtig motief dat het klarinetkwartet gegoten zit.
De Chao Phraya bij Bangkok; de eerste rivier in Azië die ik ooit bevoer en waarin ik mij als groot liefhebber van Slauerhoff in zijn ‘Leven op aarde’ waande.
De Suriname-rivier; de rivier waar ik met het Nederlands Blazers Ensemble met alle instrumenten, licht en versterking in korjalen naar het dorp Botopasi opvoer om daar na 3 en een half uur varen een concert te geven. De ritmische hamerende figuur verwijst naar het enorme kabaal dat de krekels in de jungle maken als de zon verdwijnt, iedere avond weer even betoverend en oorverdovend.
 
Het NAKK is een ensemble dat al eerder werk van mij heeft gespeeld en dat de essentie daarvan begrijpt, overbodig te zeggen dat het hier gaat om de allerbeste musici van een nieuwe generatie. Het Sweelinck Orkest speelt op het allerhoogste amateurniveau en alleen al hun keuze dit avontuur aan te gaan (waarvoor ik hen zeer dankbaar ben) getuigt van toewijding, inzet en muzikaal lef. Dirigent Konradin Herzog ken ik nog van zijn studie op het Conservatorium van Amsterdam en is een zeer vaardige en inspirerende musicus aan wie ik ‘Ríos’ (Rivieren) van harte toevertrouw. Pepijn Cladder tenslotte is een tovenaar als het er om gaat concerten een theatrale draai te geven, daarbij obligate en clichématige oplossingen vermijdend.

Categorys: All Works, Orchestra